20 juli 2017

Het geavanceerde betalingssysteem

In een eerdere blog heb ik al eens wat geschreven over het openen van een bankrekening, en meer recent schreef ik over de vele banen hier in Thailand, die we in Nederland al lange tijd niet meer kennen. Je zou er haast uit kunnen lezen dat ik het hier maar een ouderwetse boel vind, maar niets is minder waar. Als het om overbodige banen gaat heeft Nederland geen reden om op Thailand neer te kijken. Als het om online betalingsverkeer gaat trouwens ook niet.

In Nederland zijn alle bankmedewerkers die klanten kunnen helpen inmiddels vervangen door managers die nooit een klant spreken. Voor bankieren moet je in Nederland niet bij de bank zijn; je doet het thuis (eventueel vanaf de bank) en als je niet weet hoe dat moet heb je pech. In Thailand kan je gerust een bankgebouw binnenstappen zonder dat de daar aanwezige personeelsleden verbaasd opkijken: "Help, een Klant!" Wil je geld overmaken naar een bepaalde rekening dan zeg je tegen de medewerker dat je geld wilt overmaken naar een bepaalde rekening en dan zorgt hij of zij dat er geld wordt overgemaakt naar een bepaalde rekening. Heel makkelijk dus. Maar je moet er wel voor naar de bank.

Van de week kwam de eerste rekening van 3BB, de internetprovider binnen. Geheel in het Thais, dus voor ons abacadabra. Maar onderaan zat gelukkig een leesbaar strookje met namen van banken erop én met "Tesco-Lotus". Dat is de plaatselijke supermarkt, en zoals je je electriciteitsrekening bij de 7-11, een andere supermarktketen, kunt betalen, kan je voor 3BB blijkbaar bij de Tesco terecht. Nou gaan wij niet voor ons plezier naar een supermarkt, dus ging Mieke er eens even goed voor zitten, om een paar minuten later al triomfantelijk uit te roepen: "gelukt".

De bank-apps blijken hier ver voor te lopen op die in Nederland. Je kunt er een barcode mee scannen. De factuur van 3BB bevat zo'n barcode en na het scannen stond de hele betaling keurig klaar en hoefde alleen nog bevestigd te worden. Zo kon een abacadabra-rekening dus toch betaald worden zonder dat we hulptroepen moesten inschakelen. Dat moet straks met de electriciteitsrekening vast ook wel gaan lukken.

Online-bankieren heeft hier wel meer snufjes die we in Nederland niet kennen. Zo wordt er bij elke inlog een smsje gestuurd. Ben je zelf niet degene die inlogt dan kan je dus meteen alarm slaan.

En heb je geen mobieltje of weet je niet hoe online bankieren werkt, dan staan de bankmedewerkers voor je klaar. Automatisering hoeft geen banen te kosten, zo bewijzen ze hier.