Van buiten lijken Thaise banken veel op de Nederlandse. Grote glimmende kantoren op dure locaties. Maar zodra je hier een bank binnenstapt is er een enorm verschil met Nederland zichtbaar. In een Thaise bank zie je namelijk mensen. Er zijn balies waar medewerkers achter zitten, en in ruimte tussen al die balies zijn stoelen waarop mensen op hun beurt zitten te wachten. Eigenlijk is dat grote verschil al zichtbaar voordat je de bank binnenstapt. Als je aan komt rijden staat er al iemand buiten op de parkeerplaats die je naar een vrij plekje dirigeert en er met wilde armgebaren en veel geblaas op een fluitje voor zorgt dat je auto tot op de centimeter op de juiste plek komt te staan.
Veel Thai hier verdienen hun duiten
door heel hard op fluiten te fluiten.
Zodra het maar kan
gaat zo'n Thaise man
zich stevig aan fluiten te buiten.
Dan loop je naar de ingang, waar de deur vanzelf open gaat. Niet omdat het een automatische deur is, maar omdat er iemand staat die de deur voor je open doet. Die vraagt dan ook nog waar je voor komt en drukt dan op het juiste knopje van de volgnummertjesautomaat, pakt het bonnetje eruit en overhandigt dat. Vervolgens wacht je tot je nummer wordt omgeroepen, en dat gebeurt in het Engels, want de deurbedienmevrouw of -meneer heeft aan de volgnummertjesautomaat laten weten dat het bonnetje voor een falang, een buitenlander is.
Als je dan aan de beurt bent wacht je een nieuwe verrassing: de vrouw (meestal) of man (soms) achter de balie heeft werkelijk alle tijd om je te helpen. Mieke had laatst maar liefst vier zaken die geregeld moesten worden. Dat haar bankpas was verlopen en er een verkeerd telefoonnummer aan haar bank-app gekoppeld was, kon nog beschouwd worden als iets waarvoor je nu eenmaal echt bij de bank langs moet. Maar er was ook een probleem met het updaten van de app, en de bankmevrouw is wel een halfuur bezig geweest om dat, met af en toe contact met het hoofdkantoor, voor elkaar te krijgen. De kosten? Geen. Service van de zaak.
Met veel gefluit en gezwaai worden we weer begeleid bij het uit het parkeervak draaien. Dan loopt de parkeermeneer mee naar de uitgang van de parkeerplaats en kijkt of de weg vrij is. Is dat het geval dan stapt hij op de rijbaan om eventueel aankomend verkeer tegen te houden en wappert met zijn handen dat we de weg op kunnen.
Rij je hier weg na het parkeren
dan stuurt de bank Thaise meneren
die elke keer weer,
zelfs zonder verkeer,
heel druk gaan staan gesticuleren
Je zou het misschien niet verwachten na het lezen van het voorgaande stukje, maar op het gebied van apps en internetbankieren zijn de banken hier flink ver. Toen we hier ruim 5 jaar geleden neerstreken was betalen met je telefoon bij veel winkels al heel gewoon, en tegenwoordig kan je zelfs het kleinste bedrag bij een streetfoodstalletje of op de markt via je telefoon betalen. Dat is hier veel sneller ingeburgerd geraakt dan in Nederland. Logisch, want in Nederland heeft de pinpas contant geld al jaren geleden vervangen, terwijl hier veel mensen geen bankpas hebben en met betalen via de telefoon voor het eerst een alternatief hebben voor contant geld.
Er is met de bank-apps en het internetbankieren echter wat merkwaardigs aan de hand. Probeer je eens voor te stellen hoe je zou reageren als je een bedrag krijgt bijgeschreven, maar je kunt niet zien van wie dat afkomstig is; geen naam, en zelfs geen rekeningnummer van de afzender. Of stel je voor dat iemand je bankrekeningnummer vraagt, je wilt dat even snel opzoeken in je app of via internet, en daar blijken alleen de laatste 6 cijfers van dat nummer te staan. "Bizar," denk je nu waarschijnlijk. Want je moet toch kunnen zien wie er aan jou geld heeft overgemaakt? En waarom zou je eigen app je eigen nummer voor jou verborgen houden? Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom het zo is, maar toch is het zo. In onze optiek vreemd gevolg hiervan is dat als je naar iemand een bedrag overmaakt, je die persoon vervolgens moet melden dat je dat gedaan hebt, anders weet hij niet dat de storting van jou kwam. Gelukkig zijn de bank-apps daar dan weer op ingericht. Na een betaling krijg je een betaalbewijs op je scherm dat je direct kan mailen of appen. Typisch Thailand: iets kan volgens ons dan wel onlogisch zijn, maar er wordt altijd een oplossing bedacht, ook al vinden wij die ook onlogisch.
Oproep voor wie recent geld heeft overgemaakt naar FERC
Deze blog werd ingegeven doordat we bij FERC een bedrag van bijna 12.000 Baht (ongeveer €325) ontvingen. Door dat merkwaardige ontbreken van de gegevens van de afzender weten we niet van wie dat geld afkomstig is. Het kan de bijdrage van een bestaande sponsor zijn, maar ook een donatie van een voor ons nog onbekende. Heb jij kort geleden zo'n bedrag overgemaakt naar FERC, laat me dat dan even weten via lapoutre@protonmail.com. Het bedrag zal, ongeacht of we er nog achter komen wie de afzender was, goed worden besteed. Uit recent onderzoek is gebleken dat na de corona-sluitingen maar liefst 120.000 scholieren uit de bovenbouw niet naar school zijn teruggekeerd. Voor het merendeel is dat omdat de ouders hun inkomen fors hebben zien teruglopen en de kosten voor school niet meer kunnen betalen. FERC is dus harder nodig dan ooit.