02 juni 2017

Zwemmen in Thailand?

    Mijn overbezorgde moeder vond dat ik al vóórdat het schoolzwemmen begon moest kunnen zwemmen... dus werd mijn vader erop uit gestuurd om 's ochtends om zes uur met mij naar zwemles te gaan in het openluchtbad Hattem in Roermond (ik moest op tijd weer terug zijn om naar school te gaan). Weer of geen weer, het was in elk geval géén zomer, en het enige dat ik me verder herinner is dat ik het de rest van de dag niet meer warm kreeg. Mijn vader kon mijn blauwe lippen en het geklapper van mijn tanden niet meer aanzien en -horen, en weigerde na twee lessen nog langer te gaan (dankjewel lieve papa, het was niet makkelijk om tegen ons veeleisende mamaatje in te gaan...). Uiteindelijk haalde ik met tegenzin, hangen en wurgen mijn A en B diploma, gewoon met het verplichte schoolzwemmen. Het C-diploma, dat is er geloof ik nooit van gekomen. Mijn vader heeft zich de rest van zijn leven schuldig gevoeld over het mij aangedane trauma, en ik heb tot de dag van vandaag de pest aan zwemmen (meestal hou ik het bij 'pootje baaien'), behalve als het in tropisch warm water kan....in Nederland zijn er van die theewater-thermaalbaden bijvoorbeeld. (Kan het nooit laten om het 'terminaalbaden' te noemen, vanwege het grote aantal zwemmers-op-leeftijd). Dus ook wat het zwemmen betreft biedt mijn nieuwe woonland weer nieuwe perspectieven!


(Met Christine en Carin in Chiang Dao)