10 maart 2015

Business class

De rij bij de incheckbalie is enorm en als we eindelijk aan de beurt zijn gaat er iets mis in het computersysteem. Zo'n beetje als allerlaatste staan we er nog, maar wie het laatst lacht...

De ochtend hebben we nog in Khao Yai doorgebracht en op ons dooie akkertje zijn we de lange weg naar de zuidelijke uitgang afgereden, hier en daar stoppend voor mooie plaatjes en whoewhoewhhhhoepende gibbons. Een paar kilometer buiten het park stoppen we om te eten en komen we erachter dat ons vliegtuig niet om 12 uur vannacht vertrekt, maar om 2 uur. In plaats van heel rustig aan te doen, besluiten we om dan maar zo snel mogelijk door te rijden en bij het vliegveld nog een paar uur een kamer te huren.

De auto is intussen grijs in plaats van wit. De dame van Thai Rent gelooft mij echter op mijn bruine ogen, dat er echt geen schade is ontstaan de afgelopen 3 weken. Op het vliegveld kunnen we een nabijgelegen hotel regelen, inclusief shuttle, en zo liggen we om een uur of 5 een lunch van thee met chips op bed te verorberen. De shuttle terug is besteld voor half 12. Ik word vlak voordat de wekker zou gaan wakker en keurig op de geplande tijd worden we uitgerust afgeleverd bij de juiste terminal.

Bij de meeste balies is niets te doen, maar bij één maatschappij staat een gigantische rij. Daar mogen we dus bij aansluiten. Ik baal dat ik toch niet in het hotel geprobeerd heb online in te checken, want dan hadden we zowat meteen door kunnen lopen. Nu duurt het bijna anderhalf uur voor we aan de beurt zijn en scheelt het maar 10 minuten of de bagage-checkin was al gesloten.

De baliemedewerkster tuurt gespannen op haar scherm. Het bagagelabel wil niet uit de printer komen en met de instapkaarten lijkt het ook niet te lukken. Ze zegt vriendelijk dat er een problem with the computer is en of we even patience willen hebben. Veel keus hebben we niet, dus we hebben patience. Dan komt er toch een bagagelabel. Dat gaat aan de koffer, maar die blijft vervolgens gewoon op de band staan. We moeten nog wat patience hebben en no, er is certainly no problem with the tickets.

Er wordt wat geklikt op het toetsenbord en er wordt wat gebeld, en dan komt er weer een bagagelabel, dat ook aan de koffer gaat. Op dat moment is de bagage-incheck echter gesloten en moeten we de koffer bij een of ander loket gaan afleveren. Na weer 5 minuten hebben we nog altijd geen instapkaarten en wordt de baliemevrouw zenuwachtig. Of ik dan toch alvast maar mijn koffer weg wil brengen. Natuurlijk wil ik dat. Als ik terugkom duurt het nog een paar minuten, maar dan zijn daar toch de felbegeerde kaarten. Met als aangename verrassing dat we het eerste deel van de reis business class zitten. Blijkbaar zijn onze stoelen al vergeven.

Het wordt nog even stressen bij de security en paspoortcontrole, de final call voor onze vlucht wordt omgeroepen, we glippen als laatsten het toestel in en even later geven we een inkijkje in onze afkomst als Mieke aan de champagne zit en ik aan de verse jus d'orange.

De stoelen kunnen op ingenieuze wijze helemaal plat, de tafel is groot genoeg om je blad met eten op te zetten, het bestek is zwaarder, het koffiekopje is een echt koffiekopje, je kunt blijven pakken van de croissantjes en broodjes, je krijgt een tafelkleedje en een linnen servet en de stewardes komt zich persoonlijk voorstellen. We hebben haast spijt van dat hotel. Maarja, zonder dat waren we veel eerder op het vliegveld geweest en hadden anderen nu languit gelegen en champagne gedronken. Voortaan gaan we denk ik standaard achteraan de rij staan.


Uiteindelijk zijn we met al die extra toeters en bellen geen minuut eerder in Dubai. Wat dat betreft is de business class natuurlijk een geweldige wassen neus. In de aansluitende vlucht naar Amsterdam kunnen we elkaar gewoon weer aanraken. Doordat de 3e stoel in ons rijtje leeg blijft voelt het toch een beetje als business class. Met dun bestek, een klein tafeltje en een papieren servetje, dat dan weer wel. Wel leuk om een keer meegemaakt te hebben.